Ja, kanske. Det är en smaksak. Det några ser som skräp kanske någon annan hittar ett värde i. Här finner du gamla postningar som möjligen kan ha ett läsvärde. Jag sorterar bland mina gamla bloggar och fyller på efterhand. Det blir inga inlägg av dagbokstyp utan inlägg jag skrivit som omvärlsdsobservationer eller reflexioner över en eller annan företeelse och som inte är direkt tidsbundna. Det finns ingen besöksräknare här och går inte heller att kommentera. Den här bloggen finns för de som har sagt att de tycker om att läsa det jag skriver. Vill någon kommentera så gör det på andra platser där jag går att nå eller öga mot öga. Den kritiske läsaren med negativ inställning i allmänhet och till bloggande i synnerhet behöver inte alls besöka Återvinningen. Men ni andra är välkomna! Kanske gör någon ett fynd, det händer på såna ställen.

lördag 29 juni 2013

Kulsprutan

Jag har ända sedan NIX-registret startades varit registrerad där. Ända fram till nu har det inte gått att spärra mobilen för säljsamtal men från och med denna månad går det. Här finns länk: http://nixtelefon.org/ Det finns ingen anledning att vara oförskämd mot de stackars människor som försöker försörja sej genom olika telefonuppringningsbolag, om de inte är det själva förstås. Men skönast är det att slippa alltihopa. Denna dag, 6 augusti 2008 fick jag ett telefonsamtal som inte var någon särdeles positiv upplevelse.

I dag blev jag varse att NIX-registret (ännu inte) råder över mobiltelefonin. Jag blev uppringd av en kvinna som pratade (läste ur sitt formulär) så fort att jag inte hörde ett ord. Jag lyssnade i en minut och försökte komma på vem det kunde vara som ringde till mej i ett sådant uppjagat tillstånd.

Jag talade om för henne att om hon inte lugnade ner sig så kunde jag inte höra vad hon sa. Då sa hon "jag säljer alltså ingenting" och då gick det upp för mej att det var den repliken hon redan hade levererat tre gånger under denna första minut. Sen förstod jag att det handlade om underby*xor.

När jag ifrågasatte varför hon ringde till mej som är NIX:ad kulsprutade hon fram (med viss triumf i rösten) att NIX inte gäller mobiltelefoni och jag svarade att jag kommer att agera för det efter all fömåga och adjö.

Jag tror ändå inte att hon hade i sitt sortiment det slaget av underby*xor jag föredrar. Men om hon ringer igen ska jag komma ihåg att fråga om hon har husmors som slutar strax under armhålorna.