Ja, kanske. Det är en smaksak. Det några ser som skräp kanske någon annan hittar ett värde i. Här finner du gamla postningar som möjligen kan ha ett läsvärde. Jag sorterar bland mina gamla bloggar och fyller på efterhand. Det blir inga inlägg av dagbokstyp utan inlägg jag skrivit som omvärlsdsobservationer eller reflexioner över en eller annan företeelse och som inte är direkt tidsbundna. Det finns ingen besöksräknare här och går inte heller att kommentera. Den här bloggen finns för de som har sagt att de tycker om att läsa det jag skriver. Vill någon kommentera så gör det på andra platser där jag går att nå eller öga mot öga. Den kritiske läsaren med negativ inställning i allmänhet och till bloggande i synnerhet behöver inte alls besöka Återvinningen. Men ni andra är välkomna! Kanske gör någon ett fynd, det händer på såna ställen.

lördag 20 juli 2013

Ordlekar och insekter

Jag har några bloggvänner som har hängt med länge. En handfull av dem känns numera lika riktiga som människor jag lärt känna i köttvärlden. Hakke som man numera finner på twitter och fb är en av dem. Efter något års kommunikation upptäckte vi dessutom att vi hade anknytning irl, via min bror som en gång på en utbildning i Stockholm varit klasskompis med Hakke.  Ingen av oss hade en aning om det. Hos honom hittade jag länk till en oanvändbar men kul sida. Man skriver in ett ord, t.ex. sitt namn och så letas en "vokaltvilling" till ordet fram. Eller en "konsonanttvilling" om man så vill.


Mitt förnamn genererar massvis med förslag så det har uppenbarligen en väldigt vanlig vokalföljd. Hela mitt namn ger inga förslag. Mitt efternamn ger t.ex. följande förslag:
  • sönderkörd
  • töckenhöljd
  • övertrött
Det här är lämpliga förslag för det är ungefär som jag känner i kväll. Jag älskar som sagt hösten, men det är en hektisk tid då jag helst skulle vilja vara ledig från jobbet för att kunna syssla med väsentligheter. Koka sylt, gräva potatis, putsa fönster, fixa i rabatterna inför vintern och sån't.

Dessutom blev jag getingstungen i huvudet när jag skulle måla fönstren på norrsidan ett sista varv innan jag tvättar upp penslarna för i år. Vi har ett getingbo på vindan och de har hittat ett bra ingångshål vid en takstol ovanför E:s fönster.

Jag har stått däruppe massor av gånger i sommar och skrapat, oljat och målat. Getingarna har surrat omkring skallen och krupit på kroppen och i håret men jag har inte brytt mej om dem och de har inte försökt gå till attack förut. Jag tycker att de har verkat rätt så slöa nu på höstkanten när de någon gång har förirrat sej inomhus. I dag surrade de lite ivrigare än förut men jag brydde mej inte särskilt nu heller. Tre-fyra stycken började kräla runt i håret allt mer engagerat men jag lät dem hållas, och plötsligt stack det till på åtminstone två ställen. Det är inte så lätt att hitta gadden i mitt tagelhår och skrapa bort den så jag tror att det mesta av giftet hann pumpa in i huvudsvålen innan jag kommit ner från stegen och in i huset och hittat en kam att krafsa med. Det bultar och värker som fanken.
Jag fick leta fram min gamla biodlarhatt för att kunna måla färdigt.

I och för sig vet jag att bina brukade bli mera aggressiva på höstkanten, av den anledningen att de då har ramarna fulla med honung som de vil skydda. Hur är det med getingar egentligen? Nå't skumt har de för sig för det låg träspån på fönsterblecket rakt under hålet.

Men vänta bara nån vecka till; då är det jag som klättrar upp på vindan med Radar och en sopsäck. Iklädd biodlarhatt.

Ett ord till dök upp som vokaltvilling. Måhända är det vad som saknas?
  • skönhetssömn
Eller är det bara en
  • önskedröm?