Ja, kanske. Det är en smaksak. Det några ser som skräp kanske någon annan hittar ett värde i. Här finner du gamla postningar som möjligen kan ha ett läsvärde. Jag sorterar bland mina gamla bloggar och fyller på efterhand. Det blir inga inlägg av dagbokstyp utan inlägg jag skrivit som omvärlsdsobservationer eller reflexioner över en eller annan företeelse och som inte är direkt tidsbundna. Det finns ingen besöksräknare här och går inte heller att kommentera. Den här bloggen finns för de som har sagt att de tycker om att läsa det jag skriver. Vill någon kommentera så gör det på andra platser där jag går att nå eller öga mot öga. Den kritiske läsaren med negativ inställning i allmänhet och till bloggande i synnerhet behöver inte alls besöka Återvinningen. Men ni andra är välkomna! Kanske gör någon ett fynd, det händer på såna ställen.

söndag 22 september 2013

Medias ansvar

Detta skrev jag, mycket upprörd, efter att ha läst debatten om en kvinna med ett efternamn som börjar på Z och hennes uppträdande som jurymedlem i programmet Idol. Jag såg det inte själv, gör aldrig det eftersom jag blir både upprörd och ledsen över det sätt som deltagarna behandlas på i auditiondelen. Vid den tiden levde hon ihop med en man som blev känd genom att göra ner personer på ett sätt som skulle föreställa roligt. Mannen i fråga har vuxit upp och är en hyfsad och ibland rentav väldigt bra skribent medan kvinnan i fråga fortfarande har svårt att veta hur man uppträder och uttrycker sej offentligt. Och de lever inte ihop längre. Skrivet 19 oktober 2008.

Jag tänker inte nämna någon vid namn, för det som har hänt den senaste veckan borde ha skett med största möjliga diskretion. Ingen borde försöka skaffa "poäng" på att vara otrevlig. Och ingen vettig chef borde anställa en person bara med uppdraget att vara kontroversiell. Och samma regler som gäller i samhället i övrigt borde gälla för en programledare i TV, även om det inte står skrivet på papper. Vanlig hyfs och vanligt folkvett ska väl inte behöva vara inskrivet i ett kontrakt?

Jag undrar också över om det vore möjligt att två personer som förtjänar sitt uppehälle på att håna andra mer eller mindre kända personer kan leva tillsammans i ett varmt och respektfullt och kanske rentav lyckligt förhållande..?

Nähä, kanske inte.