Ja, kanske. Det är en smaksak. Det några ser som skräp kanske någon annan hittar ett värde i. Här finner du gamla postningar som möjligen kan ha ett läsvärde. Jag sorterar bland mina gamla bloggar och fyller på efterhand. Det blir inga inlägg av dagbokstyp utan inlägg jag skrivit som omvärlsdsobservationer eller reflexioner över en eller annan företeelse och som inte är direkt tidsbundna. Det finns ingen besöksräknare här och går inte heller att kommentera. Den här bloggen finns för de som har sagt att de tycker om att läsa det jag skriver. Vill någon kommentera så gör det på andra platser där jag går att nå eller öga mot öga. Den kritiske läsaren med negativ inställning i allmänhet och till bloggande i synnerhet behöver inte alls besöka Återvinningen. Men ni andra är välkomna! Kanske gör någon ett fynd, det händer på såna ställen.

söndag 22 september 2013

Konsumentövervakning

Det här inlägget skrevs när det var alldeles nytt med erbjudanden till kunderna utifrån deras köpvanor. Jag minns att det var en del debatt om detta när det kom och jag var väldigt tveksam själv, det kändes inte bra att bli kartlagd på det viset även om jag inte precis handlar nåt jag skäms för. Men man vänjer sej fort och jag har inte kommit mej för att avanmäla intresset för anpassade rabatterade varor. Däremot handlar jag inte så ofta på de där erbjudandena. 10 % på en burk tacosås blir ju inga hemmansvärden. Skrivet 15 oktober 2008.

Nu har jag också fått ett sånt där erbjudande från mataffären på tre bokstäver som är anpassat efter mina tidigare inköp. Eller jag och jag, det står faktiskt både mitt och makens namn överst på papperet, stort dessutom, cirka 48 punkter gissar jag och med ett käckt &-tecken mellan namnen.

Nu handlar vi nog oftast på koopra, åtminstone jag, men det som inte finnes i den butiken får man svänga om på trebokstäverna och handla på vägen hem. Därför saknas en del frekventa och vardagliga varor i erbjudandet. Jag hoppas åtminstone att det är så det förhåller sig. Annars måste jag nog ta ett allvarligt samtal med maken om hushållsutgifterna. Jag trodde att han mest handlar fil och musli och de båda finns i och för sig också med på lappen. Äggnudlar och hushållspapper är nog mina, för jag gillar de där nudlarna bättre än koopras och papperet med halva arkstorleken mellan perforeringarna är väldigt ekonomiskt. Likaså påse med mixad sallad, det köper jag ibland.

Men vem shoppar loss på choklad i rulle, fryst tårta, färskpressad juice och fläsk/köttkorv? OK, en gång i somras, den dagen det var sommarmarknad, köpte jag två flaskor dyr juice åt tjejerna eftersom det bara fanns läsk att handla i matstånden, så det rår jag för. Och det kan väl hända att en fryst schwartswald på extrapris slunkit med vid mors dag då de brukar kosta 19.90. Och säkert har gubben handlat hungrig nån gång och rivit åt sej en rulle center i kassakön. Men korven? Jag kan inte minnas när vi ätit sån senast.

Så den där övervakningen som trebokstäverna ägnar sig åt kan inte vara så särskilt effektiv, eller så har man nån sorts slumpgenerator som poppar fram bollar med något som man någon gång har köpt så att det inte ska bli bara fil och sportbröd på erbjudandena. "10 varor som ni brukar köpa", som det står med nästan lika stora bokstäver som våra namn, är i alla fall en klar överdrift.

Och i princip känns det väl bättre om det blir lite galet. Jag kan inte tycka att det är helt positivt att någon håller reda på exakt vad jag köper. Man kan ju faktiskt avsäga sig de här "förmånerna" om man vill. Ska fundera på det.