Ja, kanske. Det är en smaksak. Det några ser som skräp kanske någon annan hittar ett värde i. Här finner du gamla postningar som möjligen kan ha ett läsvärde. Jag sorterar bland mina gamla bloggar och fyller på efterhand. Det blir inga inlägg av dagbokstyp utan inlägg jag skrivit som omvärlsdsobservationer eller reflexioner över en eller annan företeelse och som inte är direkt tidsbundna. Det finns ingen besöksräknare här och går inte heller att kommentera. Den här bloggen finns för de som har sagt att de tycker om att läsa det jag skriver. Vill någon kommentera så gör det på andra platser där jag går att nå eller öga mot öga. Den kritiske läsaren med negativ inställning i allmänhet och till bloggande i synnerhet behöver inte alls besöka Återvinningen. Men ni andra är välkomna! Kanske gör någon ett fynd, det händer på såna ställen.

söndag 19 maj 2013

Film

Filmtittande igen. En Tim Burton denna gång. De flesta är bra fast han på senare år har gjort en del som går över gränsen för hur burleskt det kan bli utan att vara smaklöst. Denna tyckte jag mycket om. 23 mars 2008.


Jag har sett om filmen "Big fish" i kväll. Den är ännu bättre än jag mindes den. Nu gillar jag oftast Tim Burtons filmer, men jag tror att det här är den bästa. Den som tycker om "Amelie från Montmartre" och "Forrest Gump" gillar nog också "Big fish" skulle jag tro. Filmen är uppbyggd av episoder på samma sätt.

Den handlar om en far och en son, deras relation och faderns osannolika (?) historier om sitt liv. I birollerna hittar man som vanligt några riktigt duktiga skådespelare, Steve Buscemi, Danny de Vito, Jessica Lange, Helena Bonham Carter m.fl. I huvudrollen ses Albert Finney och Ewan Mc Gregor. Den senare en absolut favorit för min del. Har bara sett honom göra bra roller i bra filmer.

Tim Burton gör ofta filmer på ett mycket visuellt sätt. Hans filmer är som en lång rad av välkomponerade och noggrant färglagda bilder som berättar historien. Det gillar jag. Film passar bra till att berätta orealistiska historier och det gör ju Burton, utan att överdriva teknik och specialeffekter.

Jag tycker oftast om riktigt verklighetsnära filmer, men ibland känner jag för nåt riktigt orealistiskt. Bara jag slipper science fiction...