Ja, kanske. Det är en smaksak. Det några ser som skräp kanske någon annan hittar ett värde i. Här finner du gamla postningar som möjligen kan ha ett läsvärde. Jag sorterar bland mina gamla bloggar och fyller på efterhand. Det blir inga inlägg av dagbokstyp utan inlägg jag skrivit som omvärlsdsobservationer eller reflexioner över en eller annan företeelse och som inte är direkt tidsbundna. Det finns ingen besöksräknare här och går inte heller att kommentera. Den här bloggen finns för de som har sagt att de tycker om att läsa det jag skriver. Vill någon kommentera så gör det på andra platser där jag går att nå eller öga mot öga. Den kritiske läsaren med negativ inställning i allmänhet och till bloggande i synnerhet behöver inte alls besöka Återvinningen. Men ni andra är välkomna! Kanske gör någon ett fynd, det händer på såna ställen.

måndag 4 mars 2013

Förmåner

Skrivet 21 september 2007. Anledningen framgår i själva inlägget och förhållandena har inte ändrats. Inte heller har det där företaget hört av sej nån gång. Observera att jag inte är ett dugg missunnsam. Jag unnar alla som har förmåner på jobbet det med hela mitt hjärta. Önskar bara att det gällde även offentliganställda och den som jobbar med/i småföretag.

Det är olika hur man har det på jobbet. På en del privata arbetsplatser, med generös ledning förstås, verkar det så trevligt. Såna där småsaker som lite gott fika ibland, en resa nån gång per år, personer utifrån med ärende till företaget som har med sej presenter av olika slag och subventionerade fritidsaktiviteter eller friskvård.

I den kommunala sektorn lyser det mesta med sin frånvaro. Vi betalar våra skorpor själva, ingen skrivboksförsäljare kommer på besök med guld, myrra eller kulspetspennor, sällan eller aldrig blir vi bjudna på någon form av rekreation. Under en tid pågick ett friskvårdsprojekt då vi fick gå på massage till starkt subventionerat pris vilket jag gjorde ganska regelbundet och mådde väldigt bra av det. Men det blev ju så dyrt i längden så nu gäller det erbjudandet inte längre. Och hur gärna jag vill går det inte att ta ur egen ficka och köpa såna tjänster mer än någon enstaka gång.

I våras fick vi faktiskt en inbjudan till läromedelsvisning en eftermiddag i Skellefteå, med ett glas vin och snittar som lockbete. Jag mailade och tackade för inbjudan men meddelade att det tyvärr var lite långt med 12 mil, men att vi var väldigt intresserade. Jag föreslog att de kunde ordna en visning här i  M eller i Lycksele så kunde man bjuda in övriga inlandskommuner. Som alternativ bad jag att de skulle skicka lite provexemplar och att vi inte hade något emot ett glas vin, av praktiska skäl då helst ur kartong. Skicka den direkt till till vår rektor för utskänkning, skrev jag. Smörgåsarna behöver ni inte bry er om la jag till. (Vem vill ha svettiga gamla smörgåsar...?)

Förlaget svarade artigt att de skulle kontakta oss men de har de inte gjort.